Tot welke breedte graad komt het pakijs op de noorpool en op de zuidpool in de winter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niet te zeggen, heeft met volume van het ijs te maken, maar ook met temperatuur van ijs en omgeving (lucht en water), of er wind is of juist niet enz.

Antwoorden (1)

Voor het Noordpoolgebied is dat de 80e breedtegraad. Dat is bedekt met zee-ijs.
Voor het Zuidpoolgebied is dat de 60e breedtegraad. Dat is bedekt met landijs.
De grenzen zijn variabel vanwege de opwarming van de aarde. Op dit moment is er sprake van een terugtrekking van het ijs en de verwachting is dat rond 2050 de Noordpool zee zal zijn!